شیراز مترو و جواب سوالات...
|
عمليات حفاري تونل عميق با دستگاههاي حفاري | ||
![]() |
اين طرح شامل ساختمان 2 خط تونل موازي يكديگر تقريبا به طول 15 كيلومتر و جمعا در حدود 30 كيلومتر مي باشد . قطر داخلي تونلهاي فوق 6 متر است
| |
![]() |
دستگاههاي ( تي – بي – ام ) مورد نظر به قطر خارجي حفاري 6.88 متر مي باشد . در داخل قسمت حفاري شده و داخل شيلد ماشين قطعات پيش ساخته بتني ( سگمنتها ) به ضخامت 30 سانتي متر نصب و به يكديگر متصل خواهند شد . پشت قطعات سگمنت گروت تزريق و كار تونل با اين اقدام تكميل مي گردد . بمنظور ساخت سگمنتهاي بتني پوشش داخلي تونل ، يك كارخانه توليد سگمنت با ظرفيت توليد روزانه 24 رينگ سگمنت ساخته شده است كه توليد سگمنت ها را بر عهده دارد | |
![]() |
در طول مسير به فواصل تقريبي يك كيلومتر تعداد 13 ايستگاه به ابعاد 100 * 22 مترپيش بيني شده است . جهت آب بندي محل ايستگاه ديوار ديافراگمي اجرا خواهد شد . هم اكنون ايستگاه اول به طور كامل اجرا گرديده كه محل شفت ورودي دستگاه حفاري بوده و از حد معمول ديوار ديافراگمي اندكي بزرگتر ساخته مي شود . ايستگاههاي مورد مسير تونلهاي عميق قبل از رسيدن دستگاههاي حفاري مي بايستي آب بند شده و جهت ورود دستگاه حفار آماده باشند . | |
در این قسمت با عظمت تونل ها اشنا میشوید.... تی بی ام
.jpg)
.jpg)
|
حدود 6 كيلومتر از طول مسير به صورت تونل كم عمق اجرا خواهد شد. قطعات الف و ب و د، هر يك به طول يك كيلومتر از ميدان احسان تا ميدان قصر دشت آغاز گرديده است. | |
|
در اين روش ابتداً قطعات سازهاي (شامل ستونها و تيرها) به صورت قطعات بتن مسلح پيشساخته آماده ميشود. سپس با حفر چاه، ستونها در داخل چاهها قرار گرفته و پس از تثبيت آن، تيرهاي پيشساخته بر روي آن نصب ميگردد. | ||
|
تخليه كامل خاك داخل تونل،اجراي شناژ روي سرستون ها و ديوار، اجراي ديوارهاي بتن مسلح بين ستونها، انجام عمليات ايزولاسيون، اجراي كف بتن مسلح كار ساختمان تونل كم عمق را كامل نموده و آنگاه آماده اجراي روسازي خيابان بر روي سقف تونل است. | ||
|
احداث دو كيلومتر تونل كم عمق بلوار معالي آباد |
![]() ![]() |
|
تطبيق نقشهها و پروفيلهاي مسير با تأسيسات شهري با هماهنگي نهادهاي مسئول آب و فاضلاب، مخابرات، برق و گاز شهر شيراز و با هماهنگي كارشناسان سازمان قطار شهري و نيز آزادسازي مسير با همكاري كارشناسان شهرداري شيراز انجام گرفت. | |
|
اجراي بيش از 1354 حلقه چاه در طول مسير قطعه الف و ب توسط پيمانكاران قطعات الف و ب، جهت نصب ستونها پيشساخته و نصب و تثبيت همين تعداد ستون در چاهها به جهت مشكلات ناشي از وجود تأسيسات شهري، تدريجا و بيش از 12 ماه به طول انجاميد. و در حال حاضر عمليات اجرايي اين دو قطعه پايان يافته است و ساختمان تونل در اين 2 كيلومتر به اتمام رسيده است | |
|
پس از استقرار ستونها در دو طرف، عمليات خاكبرداري بين ستونها به عمق حدود 5/2 متر و سپس نصب تيرها صورت ميگيرد. پس از نصب تيرها، بتنريزي شناژ و سپس خاكبرداري داخل تونل انجام ميپذيرد. اجراي ديوار بتن مسلح بين ستونها در داخل تونل، عايقكاري روي تيرها و حاشيه آن، اجراي بتن مسلح كف و نهايتاً بازسازي روسازي خيابان بر روي تونل احداث شده مي باشد | |
|
علاوه بر آن احداث جاده فرعي جهت عبور و هدايت بار ترافيك محور معاليآباد از ابتداي درمانگاه سينا تا خيابان گلدشت به طول تقريبي يك كيلومتر در كنار پروژه قطعه ب انجام پذيرفت. تجهيز كارگاه، حصاركشي و نصب علائم ترافيكي اطراف سايت به منظور تأمين امنيت و هدايت بار ترافيك محور در قطعات الف و ب توسط پيمانكاران انجام گرديد |
ایستگاه ها و تونل معالی اباد به اتمام رسیده و دکوراسیون داخلی انها شروع شده و در مراحل ریل گذاری میباشد...
|
قطعه ج مسير خط يک قطار شهري شيراز | ||
![]() |
قطعه ج مسير خط يک قطار شهري شيراز طولي معادل 5/2671 متر از کل مسير را که حد فاصله پل چمران (واقع در ابتداي بلوار شاهد) لغايت پل شهرداري (ميدان ميرزاي شيرازي) مي باشد، پوشش مي دهد. در اين قطعه مسير عبور قطار شهري در سطح زمين و در مجاورت زيباترين قسمت شهر شيراز يعني باغات قصردشت قرار گرفته است | |
|
|
:عمليات ساخت شامل دو بخش کاملاً منفک به قرار زير است الف) : عمليات ساخت ديواره حايل بتن مسلح در ضلع جنوبي رودخانه خشک (مسيل شهر شيراز) با عمر مفيد حداقل پنجاه سال که به خوبي بتواند با مقاومت در برابر زيرشويي ناشي از سيلابهاي وحشي اين شاخه ف خط قطار شهري و کل تاسيسات و ابنيه ضلع جنوبي را حفظ نمايد. بدين ترتيب جريان سيلاب قادر است در مقطعي بسيار نزديک به مقطع مستطيل شکل و با پهناي حداقل 60 متر بدون هيچ دغدغه اي از بابت پس زدگي آب عبور کرده و به پايين دست منتقل شود. ارتفاع ديواره هاي حايل بطور متوسط 20/9 متر از رقوم روي فونداسيون بوده و ضخامت فونداسيونها نيز بين 20/1 متر الي 20/2 متر متغير است. همچنين بطور متوسط فونداسيونها 20/3 متري کف بستر رودخانه احداث مي شوند که البته اين امر بدون در نظر گرفتن کليد برشي با عمق متوسط 20/1 متر در زير هر فونداسيون مي باشد. حجم کل بتن ريزي ها 66000 متر مکعب برآورد گرديده است. کليه ديواره ها از جنس بتن مسلح بوده و به ميزان 3560 تن ميلگرد جهت ساخت ديواره هاي حايل ساحلي پيش بيني شده است | |
|
(ب) : عمليات زيرسازي مسير که شامل ساخت لايه زهکشي و بسترسازي با ايجاد تراکم در مصالح مناسب از رقوم زيرفونداسيون تا نيم متري رقوم تاج ديواره است . در اين بخش با کوبش لايه به لايه خاکهاي مرغوب و استحصال تراکمهاي فزاينده 90% الي 100% (با نزديک شدن به رقوم احداث ريل قطار شهري) زيرسازي مطمئن و مطلوبي بوجود مي آي |
![]() | |
![]() |
قطعه ج از چند لحاظ داراي خصوصيات منحصر به فرد است. ابتدا به ساکن همجواري اين قطعه با رودخانه مي باشد که انجام عمليات در فصول پاييز و زمستان را بعلت وقوع سيلابهاي فصلي با مشکل مواجه مي سازد. همچنين تنوع جنس خاک زير پي ديواره ها در فواصل مختلف و اعماق متفاوت از بستر رودخانه که شامل لجن بافتهاي آلي و يا مخلوطهاي سرشار از مصالح درشت دانه مي باشد ، مشکلات متعددي را حين اجرا بوجود مي آورد. وجود بند انحرافي نهراعظم و درياچه تفريحي بالادست آن در فصل بهار و تابستان نيز مانع ديگري است که عمليات ساخت و ساز را تحت تاثير مستقيم قرار مي دهد | |
|
بخش سطح مسير قطعه ج پس از خروج از سازه U-Wall و تا رسيدن به تونل پيش از ايستگاه ميرزاي شيرازي قريب به دو کيلومتر مي باشد. کليه ديواره ها علاوه بر وجود حداقل نيم متر جان پناه داراي گاردريلهاي مستحکم بوده و کاملاً ايمن اجرا خواهند شد. کليه ديواره ها داراي لوله هاي زهکش و تخليه کننده هاي آبهاي سطحي مي باشند. تنها محدوده درياچه بند نهر اعظم (و تا رقوم ايستايي نرمال آب) از اين قاعده مستثني است تا پديده فرار آب حادث نگردد. ديواره ها با توجه به پيش بيني عمري قريب به پنجاه سال براي آنها قادرند در برابر سيلابهايي با دوره بازگشت پنجاه سال( جرياني حدود 460 متر مکعب در ثانيه) مقاومت نمايند و با اتمام اجراي ديواره هاي مذکور شهر شيراز از گزند آسيب سيلابهاي زمستانه در امان خواهد بود. |
| |
قطعه ج کاملا به اتمام رسیده و در مراحل ریل گذاری می باشد...!
![]() |
طرح و ساخت مسیر دپو تا گلسرخ طرح و ساخت مسير قطار شهري شيراز در حد فاصل دپو و ميدان گلسرخ در فاصله حدود 5/1 کيلومتري اولين ايستگاه زيرزميني در ميدان گلسرخ از محل دپو در کيلومتر صفر تا کيلومتر 814+0 به صورت همسطح و در داخل حريمي به عرض 2/11 متر احداث مي شود. عمليات اجرايي احداث مسير شامل زيرسازي مسير قطارها طبق استاندارد راه آهن جمهوري اسلامي ايران با کانال هاي زهکشي دو طرف مسير ، ديوارهاي طرفين حريم با پياده روهاي کنار آنها است. در محل دپو احداث يک کانال زهکش به ابعاد 4×5/1 متر و طول 15 متر پيش بيني شده است. براي رسيدن به تراز ايستگاه زيرزميني ميدان گلسرخ ، مسير قطار از کيلومتر 814+0 با شيب 3 درصد زير سطح زمين طبيعي و در ترانشه قرار مي گيرد. | |
![]() |
جهت حفاظت جدارهاي ترانشه يک سازه يو شکل پيش بيني شده است. در کيلومتر 994+0 مسير ، ريل ها در ترازي قرار مي گيرند که امکان مسقف کردن سازه بوجود مي آيد. بدين ترتيب سازه تونل مورد نياز مسير قطارها از کيلومتر 814+0 تا کيلومتر 994+0 به طول 180 متر يک سازه ديواري يو شكل به عرض داخلي 8 متر مي باشد. سپس شامل ساخت 264 متر تونل به ابعاد داخلي 7/5×8 مترمربع در عمق 8 تا 13 متر ، ساخت 150 متر تونل با ارتفاع داخلي 7/5 و عرض 8 تا 20 متر و بالاخره 170 متر تونل به ارتفاع داخلي 7/5 متر و عرض داخلي 20 متر مي باشد | |
![]() |
![]() | |
|
:ساخت کارخانه سگمنت | |
![]() |
كارخانه توليد قطعات پيش ساخته سگمنت در محل بلوار شيرودي در مجاورت دپوي شماره يك قطار شهري شيراز مي باشد . اين كارخانه قطعات پيش ساخته بتني سگمنت را جهت 15 کيلومتر تونل عميق دو خطه مسير خط يك قطار شهري شيراز را تامين مي نمايد |
|
| |
موقعیت ایستگاه ها
| شماره ايستگاه | کيلومتراژ | موقعيت |
| 1 | 127+0 | ميدان گلسرخ |
| 2 | 980+0 | تقاطع بريجستون |
| 3 | 000+2 | سردخانه |
| 4 | 800+2 | پودنک |
| 5 | 950+3 | غدير |
| 6 | 0950+4 | بلوار زهرا |
| 7 | 850+5 | فضيلت |
| 8 | 685+6 | کاوه |
| 9 | 500+7 | ميدان وليعصر |
| 10 | 500+8 | زير گذر |
| 11 | 450+9 | چهار راه زند |
| 12 | 650+10 | ميدان امام حسين |
| 13 | 300+11 | سعدي |
| 14 | 950+11 | ملاصدرا |
| 15 | 150+13 | عفيف آباد |
| 16 | 246+14 | مطهري |
| 17 | 621+16 | ميدان قصردشت |
| 18 | 948+17 | پل چمران |
| 19 | 697+20 | ميدان ميرزا کوچک خان |
| 20 | 575+21 | خلبانان |
| 21 | 690+22 | ميدان احسان |
احجام ورودی ایستگاه ها
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
پرسپكتيو ورودي ايستگاه قصردشت |
پرسپكتيو ورودي ايستگاه شريعتي |
پرسپكتيو ورودي ايستگاه عفيف آباد | |
اطلاعات کلی قطار شهری شیراز
| ||||||
| ||||||
|
طبق مصوبه جدید خط ۲ به حدود ۱۲ کیلومتر ارتقا یافت و نقطه شروع از میدان اما حسین به میدان ازادی(گاز) انتقال می یابد.
.jpg)

.jpg)


















